9. března 2017

3D či ne 3D?

Hodně lidí už podlehlo módě dělat 3D hry i přesto, že na to obvykle nemají odpovídající technologie. Nejde teď o železo počítače, ale spíš o engine čili sofware, který za vývojáře dělá základní činnosti. Pokud má engine nějaká zásadní omezení, tak je vývojář prakticky od začátku odsouzen k nezdaru.

Často jsem pozoroval, že se někdo pokoušel udělat v Game Makeru 3D hru s přesvědčením, že při dostatečném úsilí se musí výsledek dostavit. Přitom zrovna Game Maker, jakkoliv je komplexním prostředím, se jako 3D engine nehodí vůbec. Pokud je nějaká 3D hra pěkná, tak buď není skutečně 3D nebo není skutečně vyrobena v Game Makeru. Existují totiž poměrně zajímavé 3D pokusy, ale fungují tak, že Game Maker obcházejí pomocí externích knihoven a GM tam vlastně dělá jen prostředníka.

Pak je samozřejmě možné 3D nějak ošidit pomocí 2D. Typický příklad je izometrický pohled. Ten umožňuje používat 3D objekty snadno jako 2D obrázek všech jejich stran. Izometrický pohled se používá ve spoustě úspěšných her a sám o sobě neznamená, že jde o 3D nějak ošizené. Nicméně je to jedna z mála možností, jak udělat 3D bez 3D, protože při tomto druhu 3D promítání se nemění tvar objektů se změnou polohy kamery.

Mě ale tentokrát napadl jiný způsob, jak udělat v Game Makeru 3D bez 3D. A docela by mě zajímalo, jestli by někdo přišel na to, jak se to dá udělat. Takže neprozradím rovnou způsob, ale myslím, že pomocí ukázky lze na to celkem snadno přijít. Ukázka je jednoduchá hříčka na způsob starých krokovacích dungeonů. Má jen jeden level ( chtěl jsem udělat víc, ale je to větší hromada práce než by jeden člověk zvládl ) a dva konce ( úspěšný a neúspěšný ). Grafika, která vypadá jako 3D, je moje, doplňková 2D grafika jsou free resources z openclipart.org.













Šedivost a minimalismus je zde záměrný - klidně by to šlo udělat s texturami a poměrně složitými objekty. Rozdíl proti tomu, co Game Maker běžně produkuje jako 3D, je především pořádný antialiasing ( vyhlazování hran ) a měkké stíny. Výhodou použité metody je kvalitní vykreslení. Nevýhodou je, že se na jiný typ než krokovací dungeon asi nedá použít. Už z těchto informací by mělo být jasné, jak je to uděláno. Každopádně myslím, že ukázka "3D - ne3D" tak jako tak stojí za kouknutí.

>DOWNLOAD<


2 komentáře:

  1. Vypadá to pěkně. A našel jsem dobrý konec(nebo i relativně špatný :D ) A utekl jsem do normálního světa.
    To v Black crypt jsem musel projít tuším 12 pater.
    Tady byl ten konec hry rychlejší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, to je pravda. Lidi spíš utíkají do virtuálních světů než z nich. Asi každý potřebuje nějaký svůj Matrix.

      Kdyby o to byl zájem, jde na tomhle principu udělat i poměrně rozsáhlou hru. Jen by to asi nemohl dělat jeden člověk. Jednak je to spousta práce, druhak se nápady jednotlivce rychle vyčerpají a opotřebují.

      Vymazat

Komentář vypovídá většinou o autorovi víc, než by byl jinak ochoten sdělit.